Slider

Communicatie bestaat steeds uit twee niveaus: inhoud en relatie. De inhoud bepaalt de boodschap: ‘waar gaat het gesprek over?’ De relatie bepaalt wat er in het gesprek wordt gecommuniceerd over de verhouding tussen zender en ontvanger: ‘hoe staan we ten opzichte van elkaar?’ en ‘wat bedoelen we precies met onze boodschap?’

Als je enkel communiceert over de feitelijke inhoud, dan krijg je een actie – reactie gesprek. Wat we nodig hebben om invloed te kunnen uitoefenen op de ander, om meer impact te hebben, om meer zichtbaar te worden is een interactie gesprek. Een gesprek van wederzijdse en gelijktijdige beïnvloeding, van gelijkwaardigheid. En daar wringt vaak het schoentje bij introverte ondernemers.

De uitdagingen voor een introvert persoon tijdens een gesprek 

In de eerste plaats zijn introverten zich vaak niet bewust dat er té veel in het hoofd blijft zitten en dat er dus té weinig doorstroomt naar buiten. In de tweede plaats voelen ze zich minder comfortabel in de sociale omgang. Ze bespreken op een minder vlotte manier meerdere onderwerpen waardoor ze zich van nature makkelijker in een ondergeschikte rol zetten tijdens een gesprek. Al deze factoren zorgen ervoor dat de aandacht tijdens een gesprek wordt weggenomen van het echt ‘contact’ maken met de ander. En doordat ze van nature dit minder aanvoelen, maar ook doordat in de loop der jaren ze zich dit niet eigen hebben gemaakt, is het zo lastig om dat relationele aspect in hun communicatie in te bouwen. En net dat aspect is een cruciale sleutel op weg naar meer zichtbaarheid en succes!

De gouden tips voor introverten

Er zijn twee gouden tips die introverte ondernemers onmiddellijk kunnen inzetten om het relationele aspect mee in te bouwen in hun communicatie:

  1. Gebruik je kernkwaliteit 'luisteren' waardoor je de ander de volle aandacht schenkt. Het biedt je de gelegenheid om al een eerste aanzet te doen op weg naar een gelijkwaardig gesprek. 
  2. Ontspan jezelf waardoor je alle gedachten die continu door je hoofd gaan tijdens het gesprek beter kan loslaten. Hierdoor zit je meer in het moment zelf en sta je meer open voor de subtiele signalen van je gesprekspartner.

Daag jezelf uit en zet deze twee tips in tijdens het eerstvolgende gesprek dat je voert na het lezen van deze blog!

 

Heb je behoefte aan een klankbord, aan een ondernemerscoach die jouw introversie begrijpt en er een sterkte voor jou en je onderneming van maakt? Je bent altijd welkom voor een vrijblijvend intakegesprek!

Maak je afspraak

 

 

DELEN MAG!

Vrijblijvend gesprek

Wil je ontdekken wat Introvate voor jou en je bedrijf kan betekenen?

_______ Maak je afspraak 

Nieuwsbrief Introvate

Kijk je uit naar handige tips en boeiende cases voor introverte ondernemers? 

_______  Schrijf je in

Thema-opleidingen

Ben je nieuwsgierig naar de opleidingen in open aanbod voor introverte ondernemers? 

_______  Bekijk het aanbod

Aanvraag subsidies

Wist je dat Introvate geregistreerd dienstverlener is voor tussenkomst via de kmo-portefeuille?

_______ Ontdek de voorwaarden